Gå til hovedindhold

Pårørende efterspørger dialog og information til tiden

Forud for afprøvning af vågeteknologi på plejehjem udtrykker pårørende ønsker om dialog og information på flere platforme . Det viser en undersøgelse, som Velfærdsteknologi & Hjælpemidler, Aarhus Kommune har lavet. 

Indhold

     Af Laurids Bager, projektmedarbejder Velfærdsteknologi & Hjælpemidler

     

    I forbindelse med det forberedende arbejde med vågeteknologi har vi stukket en finger i jorden. Gennem en mini-undersøgelse har vi talt med pårørende til borgere på kommunens plejehjem og fået svar på følgende spørgsmål: 

     

    • Hvilke informationer vurderer pårørende som vigtige 

    • Hvornår er det relevant at blive informeret  

    • Hvordan ønsker de pårørende at modtage information  

     

    Når der spørges ind til, hvad der er vigtigt som pårørende at blive informeret om, fremhæver de fleste, at det er vigtigt at være tydelig om baggrunden for afprøvningen. Med baggrunden henviser de pårørende til afprøvningens omfang, tidsramme og formålet med i det hele taget at afprøve teknologien. 

     

    Jeg behøver ikke at vide, hvordan teknologien fungerer. Jeg skal bare vide, hvad formålet er, hvad teknologien kan, og hvornår den bruges, siger en pårørende.

    Flere pårørende påpeger, at det er mindre relevant at blive informeret om de tekniske aspekter ved teknologien. Det er vigtigere at holde det “kort og godt” og i stedet fokusere på, hvad teknologien betyder i praksis. Ellers er der risiko for at informationerne ikke bliver læst, mener en pårørende. 

     

    Fortæl, når der sker noget ud over det sædvanlige 

    Hvornår er det relevant for dig at blive informeret, spurgte vi i undersøgelsen.  

    “Når der sker noget ud over det sædvanlige” lyder svaret fra en pårørende. Det kan f.eks. være, hvis ens nærmeste er faldet, uddybes det. 

     

    Når det drejer sig om de pårørendes familiemedlemmer, foretrækker de pårørende generelt at blive kontaktet direkte. Til gengæld synes de adspurgte pårørende, at generel information om afprøvningen af teknologien gerne må gives via plejehjemmets nyhedsmail. Og de forventer at blive informeret, også om teknologien. 

     

    “Jeg vil gerne følge teknologien på livets vej. Vi skal undgå en situation, hvor man som pårørende ‘opdager’ at den er i brug”. 

    Som kommune har vi en forpligtelse til at informere, så de pårørendes forventninger til information matcher de lovkrav, kommunen skal overholde.  

     

    Fælles dialog og digitale nyhedsbreve  

    Flere pårørende efterspørger informationsaftener i forbindelse med afprøvningen. De fremhæver i den forbindelse muligheden for at stille spørgsmål, møde projektlederne og blive klogere på teknologien forud for afprøvningen.   

     

    Det er enormt vigtigt med info-aftener, så man kan indgå i en fælles dialog med dem, der står for projektet og med medarbejderne i huset, mener en pårørende.

    Digitale nyhedsbreve nævnes også som en god måde at nå bredt ud. Det er en ordning, flere af plejehjemmene allerede bruger, og som de adspurgte pårørende generelt synes fungerer godt, da nyhedsbrevene “rammer de fleste”, mener en pårørende.  

     

    Enkelte udtrykker behov for at modtage analogt materiale som f.eks. trykte pjecer, da nogle modtagere er mest trygge ved at have et stykke papir i hænderne. Man kan i de tilfælde eventuelt tilbyde at printe nyhedsbrevet ud på plejehjemmet. 

     

    Stigende behov for information i fremtiden 

    For nyligt kom det frem, at pårørende i Danmark oplever et stigende behov for viden og efterspørger rådgivning (Nyt vindue: Hver 10. pårørende bruger 10 timer eller mere om ugen på pårørenderollen - vive.dk).

    Samtidig lægger ældreloven op til et styrket samarbejde med de pårørende i ældreplejen. I en artikel nævnes kommunale pårørendevejledere som en løsning herpå (Nyt vindue: Pårørende skal spille større rolle, men savner støtte og viden).  

     

    En anden tilgang er at spørge de pårørende selv: “hvad har I brug for?”  

    Det er netop det, vi har forsøgt at gøre med denne mini-undersøgelse. Ved at inddrage pårørende fra begyndelsen skabes der bedre forudsætninger for, at deres ønsker og behov bliver hørt, og at de får den information, de reelt har behov for. På den måde håber vi at undgå misforståelser og i stedet skabe grundlag for et tillidsfuldt og stærkt samarbejde.

     

    Rektangel 1, Tekstfelt

    Sidst opdateret: 23. juni 2025