Intelligente bleer
Det er undersøgt, om intelligente bleer kan øge værdigheden i plejen og mindske tidsspilde hos medarbejderne.
Når man har samlet data over længere tid, vil man kunne se et mønster i vandladningen hos den enkelte borger og formodentlig kunne forebygge bleskift og tilbyde toiletbesøg i stedet.
Teknologien sørger desuden for, at der er mindre behov for manuelle tjek, og risikoen for lækager minimeres. Det øger livskvaliteten for borgeren.
Baggrund
På plejehjem lider gennemsnitligt 70-80 % af borgerne af inkontinens (ufrivillig vandladning). Borgerne bliver nødt til at bruge ble og er typisk meget påvirkede af det, både fysisk og mentalt.
Det kræver mange ressourcer at håndtere bletjek og -skift på plejehjemmene. Derfor er det en stor hjælp for både borgere og medarbejdere, hvis bleerne giver besked, når det er tid til skift.
Når medarbejdere, som i dag, skifter bleer på faste tidspunkter, bruger de unødvendig tid på at skifte bleer, der ikke er våde. Eller også kommer de for sent til stor gene for borgere, der må finde sig i en våd ble og eventuelle hudgener.
Tidligere projekter
I Aarhus kommune har man tidligere (2015, 2016 og 2019) afprøvet intelligente bleer dog uden at implementere løsningen. Afprøvningerne har haft positive resultater for både borgere og medarbejdere, men finansiering har ikke været afklaret.
Formålet med Projekt Intelligente bleer er at afklare, om gevinsterne ved intelligente bleer står mål med forventninger.
Projektperiode
Forår 2020 – forår 2022
Kontakt
Bianca Janina Preil
Projektleder
Mail: bijp@aarhus.dk
Kontakt
Ida Munk Sandegaard Skyt
Projektleder
Telefon: +45 41 85 54 30
Mail: idmp@aarhus.dk