Gå til hovedindhold

Aarhus Kommunes Nødkaldscentral

Aarhus Kommunes byråd besluttede ved Budgetforliget 2024 at afsætte årlige driftsmidler til en kommunal central til besvarelse af nødkald i Sundhed og Omsorg (MSO). Nødkaldscentralen forventes at være fuldt udrullet medio 2025.

Indhold

    Den nuværende organisering af nødkaldsbesvarelse indebærer, at de udkørende medarbejdere i hjemmeplejen besvarer alarmer fra nødkald, samtidig med at de har fysiske, borgerrettede besøg.

    Aarhus Kommunes Nødkaldscentral bliver en nyoprettet enhed, hvor medarbejdere med sundhedsfaglig baggrund ansat i Sundhed og Omsorg sidder centralt uden fysiske, borgerrettede opgaver og besvarer alle nødkald fra borgere i eget hjem og indkomne opkald på Døgntelefonen.

     

     

    nødkaldscentral med tekst

     

     

    Gevinsten er, at:

    • Borgerne vil opleve, at de udkørende medarbejdere, der kommer på hjemmebesøg, vil være mere nærværende i deres opgaveløsning, når der kun sjældent kommer forstyrrende opkald på nødkaldstelefonen
    • Borgerne, der aktiverer deres nødkald eller ringer til Døgntelefonen, vil opleve, at der hurtigere følges op på deres nødkald/opkald, da de sundhedsfaglige medarbejdere i AAK Nødkaldscentral hurtigt vil kunne danne sig et overblik over borgerens eventuelle planlagte besøg og kørelisterne i Cura. Herved kan medarbejderen give borgeren tryghed ved, at deres nødkald eller opkald vil blive håndteret hurtigt.
    • De udkørende medarbejdere vil opleve, at de får væsentligt mere ro i deres arbejdsdag, når de kun får videregivet de nødkald, der er relevante for dem ift. deres køreliste

    Tidsplan

    Det forventes, at Døgntelefonen og de første nødkald vil blive besvaret af Nødkaldscentralen i oktober i 2024. Herefter er der en gradvis udrulning med forventning om, at alle borgere får besvaret deres nødkald af Nødkaldscentralen senest juni 2025.

    Teknologi

    Borgerne vil ikke opleve nogen ændring i, hvordan de skal anvende deres nødkald; det er fortsat det samme.

    Medarbejderne i Nødkaldscentralen sidder centralt med rette IT-systemer og Cura, så de hurtigt kan danne sig et overblik over den borger, der har aktiveret nødkaldet.

    Målgruppe

    Målgruppen er alle borgere i eget hjem, der har et nødkald eller benytter Døgntelefonen.

    Sidst opdateret: 29. maj 2024