Gå til hovedindhold

Hercules

Projekt Hercules undersøger offentlige indkøb som et værktøj til at fremme innovation i sundhed og omsorg og de barrierer, kommuner/regioner støder på i implementeringen af offentlige indkøb.

  • Læs op

Indhold

    Hercules er en forkortelse for: Health Empowerment through Regional Collaboration by Fostering Innovation from the Demand Side. 

    Projektets formål og mål

    Personcentreret omsorg og persontilpasset medicinbehandling er område i vækst, og en af flere afgørende faktorer i håndteringen af den stigende efterspørgsel på sundhedsydelser til den voksende ældre befolkning.

    Personcentreret omsorg betyder at behandle patienter som individer og som ligeværdige partnere i omsorgsindsatsen. At arbejde på denne måde betyder at anerkende folks evner og potentiale til at styre og forbedre deres eget helbred, ikke blot at se dem som ofre for sygdom eller passive modtagere af omsorg. De fleste ønsker at hjælpe sig selv, så sundhedssystemet bør være gearet til at sikre, at de får viden, færdigheder og selvtillid til at gøre det.

    Vores sundhedssystemer skal arbejde henimod mere proaktive og forebyggende tiltag med borgerne i centrum. En af vejene til at realisere dette er er offentlig-privat innovationssamarbejde, hvor virksomheder sammen med det offentlige udvikler, tester og implementerer nye velfærdsteknologiske løsninger i fællesskab. Offentlige indkøb indenfor sundhed udgør mere end halvdelen af den offentlige sektors budgetter i EU og er dermed et af de bedste redskaber, vi har til at fremme innovation i sundhed og omsorg, men er ikke uden udfordringer for regioner og kommuner at gennemføre.

    HERCULES vil gøre det muligt for de syv partnerregioner at øge deres kapacitet væsentligt ift. innovative offentlige indkøb med fokus på borgernes behov og personcentreret sundhed og omsorg. For at opnå dette vil partnerne indsamle og dele ”best practices” i de syv partnerregioner samt arbejde for påvirkningen af lokale og regionale politikker på indkøb og udbuds-området.

    Projektets løbetid

    Projektstart: April 2024

    Projektslut: March 2028

    Hercules er delvist finansieret af Interreg Europe.

     

    Fase 1 (Semester 1 – 4)

    Lead Partner, the Galician Health Knowledge Agency, vil sammen med den rådgivende partner Twente Universitet udforme en rapport: "Benchmarking: Regional State of Play in Health and Care Tehnologies and Fostering Innovation from the Demand Side Specifically Related to Person Centeret Care (PCC)”, baseret på en analyse af deltagerregionernes sundhedsøkosystem vedrørende innovation indenfor personcentreret omsorg. Derudover vil partnere udvælge og præsentere en række "Good Practices (GPs), som vil blive analyseret inden for fire tematiske områder:

    ·        Identifikationsproblemer. Dvs. påvisning af PCC-innovationsbehov og identifikation af markedsoperatører, der er interesserede i at udvikle PCC-løsninger.

    ·        Tekniske spørgsmål. Dvs. evaluere og udvælge innovative løsninger indenfor sundhed og omsorg samt at måle og evaluere effekten af ​​løsninger.

    ·       Strukturelle barrierer. Dvs. ressourcer, personaleerfaring og incitamenter til at arbejde med innovation indenfor sundhed og omsorg.

    ·        Samarbejdsspørgsmål. Dvs. fokus på privat-offentlig samarbejdspotentiale, nye tilgange til at fremme offentlig-privat innovation, modstand mod forandringer i sundhedsydelser, samarbejde mellem offentlige forvaltninger, patientengagement.

    Fase 2 (Semester 1 – 4)

    I Fase 1 planlægges ​​fire Interregional Learning Events (ILE) med det formål at udveksle ideer og erfaringer vedrørende gode praksisser indenfor personcentreret omsorg, hvor hver region vil bidrage med deres specifikke ekspertise. Det forventes, at repræsentanter for alle projektpartnere og deres stakeholders deltager i ILEs.  Disse ILE-begivenheder vil blive planlagt i overensstemmelse med de tematiske områder, der er nævnt i trin 1. I løbet af det første semester vil hver region oprette sin interessentgruppe. Interessentgrupperne vil spille en nøglerolle i projektet, fordi de vil få mulighed for at vurdere og validere benchmarkingrapporten samt de gode praksisser, som regionerne byder ind med. Imellem hver ILE mødes projektpartnerne med deres interessenter, enten som samlet gruppe eller individuelt, for at evaluere det gennemførte arbejde og aftale kommende aktiviteter.

    Fase 3 (Semester 5 – 6)

    Ud fra den erfaringsudveksling, der er forklaret ovenfor, vil hver region analysere de præsenterede praksisser og ud fra egne behov udvælge dem, der formodes at kunne bidrage med mest inspiration til egen organisation. Herefter foretages in situ besøg, hvor hver region, der er interesseret i en specifik praksis, besøger værtsregionen for praksissen for at opnå uddybende kendskab til denne. Formålet er at udvælge en praksis, der kan tjene som inspiration i egen organisation samt anvendes i forbedringen af eget udvalgte ”policy instrument”.

    Opfølgningsfasen (semester 7-8)

    Interessenterne forventes at være involveret i opfølgningsfasen i det omfang, det er relevant. De kan fx monitorere udviklingen af projektpartnerens ”policy instrument”. Derudover vil der blive organiseret et webinar i hver region med interessentgruppens deltagelse for at rapportere de politiske forbedringer og effekten heraf. Den viden, der præsenteres via disse regionale webinarer, vil blive opsamlet og opsummeret på en afsluttende HERCULES-konference, hvor projektets resultater præsenteres.

    ·        Galician Health Knowledge Agency (Lead partner, Spanien)

    ·        University of Twente; the Technical Medical Centre (rådgivende partner, Holland)

    ·        Regional Development Fund of Attica (Grækenland)

    ·        Region Västerbotton (Sverige)

    ·        Silesia Hospital Trzebnica (Polen)

    ·        Emilia Romagna Region (Italien)

    ·        Aarhus Kommune

    ·        Trzebnica County (associated partner, Polen)

    ·        Regional Government of Galicia; Regional Ministry of Finance and Public Administration (associated partner, Spanien)

    Aarhus har siden 2007 dedikeret et stort fokus og indsats til vedfærdsteknologier (assisted living technologies - ALT). Denne investering har gjort Aarhus Kommune til en førende offentlig institution i Danmark – og blandt de førende offentlige organer i Europa – inden for ALT-området. Det skyldes blandt andet den store koncentration af innovative og teknologiorienterede virksomheder i Aarhus. Byen huser mange innovative private virksomheder, det førende undervisningshospital i Danmark, et stærkt universitetsmiljø og flere forskningsinstitutter, der alle arbejder for at styrke og kvalificere brugen af ​​ALT.

    Der er behov for et tættere samarbejde mellem den offentlige sektor og virksomhederne. Det har vi allerede fokus på, og som offentlig institution skal vi forsikre virksomheder om, at vi er klar til at støtte, samarbejde, teste; og købe deres produkter.

    Aarhus Kommune arbejder blandt andet på en ny Indkøbspolitik, herigennem vil vi have fokus på innovation og udnyttelse af markedspotentialer. Vores indkøb skal understøtte vækst og fremme bæredygtig udvikling af bl.a. sundhedsprodukter.

    Konkret vil Aarhus Kommune arbejde på at forbedre de interne processer omkring OPI. Der er brug for en tættere kobling mellem de afdelinger, som efterspørger de innovative løsninger og indkøbsfunktionen. Det er vigtigt at indtænke mulighederne for anskaffelse som en del af OPI-processen, så Udbudsloven ikke bliver en barriere for den reelle investering i de nye løsninger. Det er en vigtig del af projektet at få kortlagt behov og barrierer for samarbejdet, hvilke kompetencer og fagligheder der skal være til stede for at sikre de bedste løsninger og vilkår som giver de bedste incitamenter for samarbejdet mellem Aarhus Kommune og virksomhederne.

    Sidst opdateret: 27. juni 2024