Workshop i ACE i Aarhus 24. november 2023
Der var stor opbakning til workshop om ældreliv i Aarhus. Resultater fra dagen skal indgå i EU-projekt ACE under Interreg North Sea.
Der var borgere, virksomheder og medarbejdere ved uddannelsesinstitutioner og i plejen til stede, da Søren Aalykke, projektleder på ACE-projektet (ACE projektets hjemmeside), afholdt workshop på Dokk1 den 24. november. Omkring 40 deltagere diskuterede tre forskellige emner, som blev annonceret med korte oplæg. Herefter udfyldte grupperne post-its med hovedpointerne, som Søren Aalykke vil opsamle og tage med videre i EU-projektet.
Workshoppen varede tre timer, og der var tre emner/udfordringer på programmet.
1. Et sundt og selvstændigt liv for den ældre borger
2. Den digitale kløft
3. Den demografiske udfordring
Et sundt og selvstændigt liv for den ældre borger
Snakken i grupperne faldt naturligt nok på manglen på medarbejdere i plejen. For uden hjælp udefra vil mange have svært ved at klare sig i eget hjem.
Mange kommuner, inklusive Aarhus, er begyndt at tilbyde hjemmepleje via en skærm. I Aarhus Kommune kaldes det Virtuelle besøg. Den helt store fordel ved at besøge borgerne virtuelt er, at det sparer enormt meget tid på transport. Det er tid, som kan bruges til at tale med borgerne i stedet og hjælpe dem med daglige gøremål. Og man kan med virtuelle besøg nå mange flere borgere på den samme tid.
Virtuelle besøg falder ikke i god jord hos alle. Karen Christensen, som er pensioneret pædagog, synes, at virtuelle besøg over skærm virker koldt.
"Jeg ville selv være ked af kun at modtage besøg virtuelt. Det vil blive ensomt. Hvis man nu kun får besøg af hjemmeplejen en gang om dagen, vil det være svært at skulle undvære det”, mener Karen Christensen.
Karen Christensen er selv interesseret i nye boformer, hvor man bor i hver sin bolig og har et fælleshus til det sociale. Det vil give livskvalitet, mener hun. Og Karen er heller ikke afvisende overfor, at nogle besøg hos borgerne kan varetages af frivillige organisationer.
"Det er mit indtryk, at borgerne i dag er overladt mere til sig selv. Der skal nok nogle private eller frivillige initiativer ind over for at imødekomme behovet for social kontakt. Det kunne være nogle non-profit besøgstjenester", mener Kristian Stoustrup Petersen, fra virksomheden Applikator
Tina Øvad, adjunkt ved Sundhedsteknologi på Aarhus Universitet, introducerede begrebet postbudsbesøg.
"Da jeg havde studiejob som postbud, fik vi at vide, at vi skulle gå ind i køkkenet og sige hej til beboerne, når vi kom med avisen om morgenen. På den måde fik folk en slags tryghedsbesøg, som ikke var stigmatiserende eller patientgørende. Det uformelle i besøget er interessant, synes jeg. Kan vi udvikle på det og give borgerne den samme tryghed på en anden måde”, spørger Tina Øvad.
Den digitale kløft
Der mangler noget teknologiforståelse både hos borgere og medarbejdere, mente flere under diskussion om emnet den digitale kløft. Det kræver tryghed og udgangspunkt i den enkeltes kompetencer, hvis man skal oplære folk digitalt og implementere teknologi. Man skal være indstillet på at møde modstand. Nogle gav udtryk for, at teknologien skal tilpasses borgerne og personalet og ikke omvendt.
Den demografiske udfordring
Det er vigtigt, at teknologier er målrettet til dem, der har behov, og at man er obs på, at boligens indretning spiller en rolle for en vellykket implementering, mener nogle af deltagerne. Der er noget lovgivning, der spænder ben for implementering, og derfor kan det være tungt at danse med det offentlige, mener andre.