Interaktiv skærm er social øvebane
Den analoge opslagstavle er erstattet af en interaktiv skærm med tilknyttet app på Bofællesskabet i Hasselager, MSB. Forventningen er, at flere på sigt vil deltage mere aktivt i det sociale liv, fordi de bliver bedre informerede.
App med beskedfunktion
På skærmen i fælleshuset kan beboerne få læst informationerne op. Mange af beboerne er vant til at bruge oplæsningsfunktionen på deres mobiltelefoner, og den virker også i app-løsningen. Fra mobilen er det i appen muligt at skrive eller indtale beskeder til et beboer-til-beboer-forum. Her er der allerede godt gang i beskederne beboerne imellem, fortæller socialpædagog Lars Stüker.
-
Det har givet os en intern øvebane i sociale medier. Vi har talt om, hvad man kan skrive, og hvordan det kan blive modtaget. Og det sker i afgrænsede rammer. Men erfaringerne kan beboerne tage med i deres færden på de sociale medier, siger Lars Stüker.
Medejerskab
Lige nu fungerer infoskærmen som en-vejs kommunikation; personalet lægger indhold ud, som beboerne kan benytte. Men det bliver der lavet om på i fremtiden, fortæller Lars Stüker.
- Vi har mulighed for at gøre nogle af beboerne til medredaktører på løsningen. Og jeg tænker, at det har et rigtig fint, pædagogisk sigte og styrker deres følelse af ejerskab for skærmen. Og selv efter nyhedens interesse har lagt sig, kan skærmen være med til at inddrage de pårørende mere aktivt i, hvad der sker i huset, siger Lars Stüker.
Funktioner på skærmen
Skærmen i fælleshuset indeholder informationer om f.eks fødselsdage og fælles aktiviteter. Man tilmelder sig en aktivitet via skærmen, hvor man også kan se fotoalbum fra tidligere aktiviteter. Der vises desuden bustider for den lokale bus og vagtplaner for medarbejderne. Som medarbejder kan man sms’e direkte til skærmen fra busstoppestedet, hvis bussen til arbejdet er forsinket.
Støttet af VTU (nu OPI-puljen)
Projektet er realiseret med støtte fra VTU-puljen. (Nu OPI-puljen). Projektet er et pilotprojekt, der løber frem til foråret 2019. Projektet skal afdække de positive effekter ved en skærmløsning med henblik på udbredelse til flere bofællesskaber i MSB. Besparelsen ligger hovedsageligt i besparet medarbejdertid; app og skærm skal reducere den tid, medarbejderne bruger på at informere beboerne om aktiviteter og vagtplaner.
Samarbejde mellem MSB og MSO
- Projektleder Michelle Askholm, Center for Frihedsteknologi, MSO
- Teknisk løsning, it-konsulent Lise Wraa, MSB
- Løsningen i brug, socialpædagog Lars Stüker, MSB