Gå til hovedindhold

Hjælpemiddelservice

Hjælpemiddelservice klargør hjælpemidler og leverer dagligt til borgerne.

Indhold

    Hjælpemiddelservice (HJS) i tal

     

    HJS har 4-5.000 hjælpemiddelnumre på hylderne på lageret.

    HJS modtager hver måned 3.500-4.000 bestillinger på hjælpemidler fra hele kommunen. Nogle bestillinger indeholder 15 forskellige produkter, andre kun et enkelt.

    Medarbejderne ved HJS finder typisk 150-250 hjælpemidler frem fra lageret hver dag til levering dagen efter.

    I 2021 vaskede HJS ca. 127.000 hjælpemidler til genudlån.

    HJS har 9 biler, der dagligt kører rundt i Aarhus og omegn for at levere og afhente hjælpemidler. Derudover er 3 biler såkaldte teknikerbiler, der er spækket med værktøj og reservedele, så teknikeren kan reparere på stedet, hjemme hos borgeren.

     

    Sådan foregår det

    Rekvirenter fra flere områder i kommunen bestiller hjælpemidler hos Hjælpemiddelcentret, der sørger for indkøb. 

    Når hjælpemidler er indkøbt tager Hjælpemiddelservice over og:

    • pakker ud
    • klargør/samler
    • mærker op 

     

    Distribution

    Når en rekvirent finder et hjælpemiddel, der kan bruges, bestiller vedkommende det i Cura aid-systemet. Hjælpemiddelservice modtager 3500-4000 ordrer om måneden på hjælpemidler, der skal køres ud/ hentes hjem igen. En udbringning/afhentning kan nemt være 15 forskellige ting, men også en enkelt rollator. 

    Reparation

    Hjælpemiddelservice har mellem 150 og 200 ordrer dagligt. En bestilling er ikke altid på en levering, men kan også være en reparation af et allerede bevilget hjælpemiddel. Det er alt fra plejesengen, der har fået en ledning i klemme, til el-kørestolen som driller. 

    Depotet står for indkøb af reservedele og tilbehør til de hjælpemidler, der er på depot. 

    Hjælpemiddelservice reparerer både på lageret og hos de borgere, der har fået bevilget hjælpemidler. Vi har tre teknikerbiler, som er spækket med reservedele og værktøj, så vi håber at færdiggøre opgaven første gang, vi kommer på besøg. 

    Genudlånsordning

    Når et hjælpemiddel ikke bruges mere, tages det hjem til depotet, hvor vi vurderer, om det er kvalificeret til genbrug. I så fald skal det vaskes og klargøres.

    I 2021 har vi vasket ca. 127.000 stykker hjælpemidler/tilbehør. Det er alt fra en plejeseng til et bækken på en toiletstol. Det meste vasker vi i special kabinevasker som vasker, desinficerer og tørrer hjælpemidlerne. Herefter foregår der en manuel verificering/klargøring/servicering, så hjælpemidlet er kvalificeret til genudlån. Hvis hjælpemidlet kan genbruges, sættes det på lageret og er igen klar til, at en rekvirent bestiller. 

     

     

     

    Sidst opdateret: 4. oktober 2023