Gå til hovedindhold

Appscafé hjælper med smartphone

Der var godt 500 besøg i AppsCafeen de første to år. Stort set alle er enten meget tilfredse eller tilfredse med den individuelle hjælp, AppsCaféen tilbyder.

  • Læs op

Indhold

    Der var ikke så mange mennesker ad gangen, så det var dejligt for mig. (Bruger af AppsCafé)

    Togbilletter og netbank

    En del af de besøgende har tidligere været på it-kurser i andre sammenhænge, men har ikke fået den hjælp, de havde behov for. Flere udtrykker ubehag ved en læringsform, hvor mange sidder sammen. I AppsCafeen er hjælpen oftest individuel; en medarbejder fra DokkX sidder typisk side om side med den besøgende, der i ro og mag kan afprøve funktionerne på telefonen. Det kan være grundlæggende funktioner på telefonen som f.eks. at downloade en app, at bruge apps til køb af togbilletter, at anvende netbank på en tablet og at bruge e-boks og GPS.

    Min datter synes ikke, at jeg skal tage herned, for så ved hun ikke, hvad det er jeg laver på telefonen. Hun vil have, at jeg venter, til hun kommer, men hun kommer jo ikke så tit, og hun er træt efter arbejde, så det vil jeg ikke vente på. Det er nu rart, at I ikke er mine børn, så jeg kan spørge om alt det, jeg har brug for (Bruger af AppsCafé)

    Selvstændighed

    Flere besøgende har ikke tidligere ejet en teknologi som smartphone og tablet. Ofte får de blod på tanden, når de først har lært én funktion på telefonen at kende og kommer igen for at lære flere. De oplever en lettelse over selv at mestre teknologien og ikke skulle belaste forholdet til familie og venner med spørgsmål.

    Det er dejligt at kunne stille spørgsmål direkte, og få svar direkte i en hyggelig atmosfære (Bruger af AppsCafé)

    Ofte bliver medarbejderne opmærksomme på en opdatering i f.eks. g-mail, fordi der kommer mange besøgende med mailproblemer de følgende gange. Hyppige forandringer på smartphone er en udfordring for mange af brugerne, fordi deres viden om teknologien er baseret på rutiner og gentagelser af det, de har lært.

    Fakta om AppsCafé

    Afholdes hver anden onsdag på DokkX. Har eksisteret siden november 2016.  

    Vejledningen i AppsCaféen gives af ansatte ved DokkX.

    AppsCafé blev startet på opfordringer fra borgere og personale i Aarhus Kommune, som oplevede et behov for hjælp og vejledning til teknologier og apps.

    En tredjedel af gæsterne har kendskab til AppsCaféen gennem bekendte, andre har læst omtale i Vital og Århus Onsdag.

    Sidst opdateret: 6. december 2023